Na naszej stronie korzystamy z cookies (ciasteczek) umożliwiających zapisywanie informacji na urządzeniu użytkownika. Stosujemy je w celu lepszego dopasowania treści do odbiorcy, prezentacji reklam oraz w celach statystycznych. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności oraz opisem jak zablokować cookies. Kontynuując przeglądanie naszej strony wyrażasz zgodę na pozostawianie cookies zgodnie z Twoimi bieżącymi ustawieniami przeglądarki.

Zamknij

Lato będzie dobre. Właściciele apartamentów wakacyjnych mogą zarobić więcej niż rok temu

Tak prognozuje Marcin Dumania, prezes Sun & Snow. Przeczytajcie cały wywiad z szefem największej spółki zarządzającej najmem apratamantów prywatnych inwestorów.

Marlena Kosiura, redakcja portalu InwestycjewKurortach.pl: Sezon wakacyjny właśnie się rozpoczął, jak wygląda tegoroczne lato w Polsce w statystykach rezerwacji?

Marcin Dumania, prezes zarządu Sun & Snow: W ubiegłym sezonie blisko dwie trzecie Polaków deklarowało, że spędzi urlop w kraju i tak też się stało. W tym roku już w marcu ciężko było o rezerwację wygodnego miejsca noclegowego nad morzem. Dzieje się tak z powodu obaw o sytuację geopolityczną na świecie, a do krajów wcześniej popularnych turystycznie, takich jak Turcja, Egipt czy Tunezja podróżuje zdecydowanie mniej turystów. Polska wybierana jest jako miejsce na urlop również dlatego, że mamy coraz lepsze warunki do wypoczynku, a dla gości z zagranicy jesteśmy bardzo atrakcyjni cenowo. Obłożenie na nadchodzący sezon jest podobne do ubiegłorocznego. W lecie 2016 nad morzem było jak zwykle bardzo dobre i przekraczało 90 proc., natomiast zdecydowanie wzrosło obłożenie apartamentów w górach. W tym roku oczekujemy ponownego wzrostu, bo coraz więcej Polaków wybiera aktywny wypoczynek zamiast leżenia na plaży.

 

MK: Czy Polacy wolą wypoczywać nad morzem, czy w górach? I czy planują do nas przyjazd goście z zagranicy, a jeśli tak to skąd?

MD: 40 proc. naszych gości to turyści z zagranicy, wielu z nich pochodzi z krajów sąsiadujących z Polską: Niemiec, Czech, Słowacji, Ukrainy, Litwy, Białorusi i Rosji. Niemcy są tradycyjnie największą grupą odwiedzającą Polskę.  Ale jest też wielu turystów z Francji, Wielkiej Brytanii i Holandii.

Rodziny z dziećmi częściej wybierają morze. Świetne miejsce dla singli i młodych to Sopot i Zakopane. Goście biznesowi cenią nasze apartamenty w Krakowie i Gdańsku. Natomiast seniorów najwięcej jest w miejscowościach sanatoryjnych, jak Kołobrzeg i Świnoujście.

 

MK: Jakie ceny obowiązują w tym sezonie?

MD: W stosunku do ubiegłego roku ceny wzrosły o około 10 proc. Dwupokojowy apartament nad morzem można wynająć od 300-400 zł za dobę, natomiast w górach ceny są niższe o jakieś 20 proc.

 

MK: Czego dziś wymagają turyści? Zdaje się, że w cenie są przede wszystkim nowe, czyste, ładnie wyglądające apartamenty. Czy faktycznie ludzie przestali chcieć wypoczywać w apartamentach, które nie przypominają standardu hotelowego?

MD: Goście są coraz bardziej wymagający, co bardzo nas cieszy, bo dzięki temu cały czas podnosimy standard usług. Apartamenty, którymi zarządzamy, są nowocześnie wykończone i wyposażone – to taki drugi dom. Mimo wspólnego mianownika jakim jest wysoki standard, apartamenty różnią się, a goście poszukujący noclegu mogą przebierać nie tylko w lokalizacjach czy metrażach, ale też w stylistyce. Wzorem hoteli mieszkania wyposażone są w sprzęt RTV, oferują też dostęp do internetu. Ich przewagą są kuchnie, w których znajduje się nie tylko zastawa kuchenna, ale też piekarnik, zmywarka i mały sprzęt AGD. Dla rodzin wypoczywających z małymi dziećmi do dyspozycji przewidziane są takie udogodnienia jak wanienka do kąpieli czy podgrzewacz butelek. Goście apartamentu nie mają zapewnionych posiłków, ale dla wielu gości to akurat zaleta, bo wolą sami przygotowywać posiłki. Podobnie jak w wielogwiazdkowych hotelach, goście aparthoteli coraz częściej mają zapewnioną możliwość korzystania z basenu, sauny, fitness klubu, a niekiedy też dostęp do usług typu spa/wellness. Istnieje możliwość korzystania ze sprzętu turystycznego, a także zamówienie usług dodatkowych, np. sprzątania apartamentu.

 

MK: Pośredniczenie w najmie to trudne zadanie – z jednej strony borykają się Państwo z pretensjami gości, z drugiej żalami właścicieli lokali – co jest najtrudniejsze w tym biznesie, i jak Sun & Snow sobie z tym radzi?

MD: Naszym priorytetem jest zawsze klient, a w tym biznesie jest nim zarówno turysta, jak i właściciel apartamentu. To oczywiste, że każda ze stron najmu może mieć swoje oczekiwania czy potrzeby, a naszym zadaniem jest je zaspokoić. Jest to naturalna część procesu zarządzania najmem apartamentów, więc nie postrzegamy tego jako trudność.

 

MK: Czy Sun & Snow zaplanował jakieś dodatkowe udogodnienia / innowacje pod kątem obsługi turystów na ten sezon letni?

MD: Przede wszystkim wdrożyliśmy nowy system rezerwacyjny, nad którym pracowaliśmy ponad rok. Powstał specjalnie dla nas, i choć zmagamy się jeszcze z pewnymi problemami, które zawsze pojawiają się w momencie wdrażania nowej aplikacji, to po dodaniu jeszcze kilku dodatkowych funkcjonalności w ciągu najbliższych 2-3 miesięcy będzie to najlepsze narzędzie rezerwacyjne na rynku. Zainwestowaliśmy sporo energii w nowy system, ale wiem, że było warto.

Ponadto cały czas podnosimy standardy obsługi gości i szkolimy nasz zespół. Prowadzimy biura lokalne, które obsługują gości na miejscu – zajmują się wydawaniem kluczy, podpisywaniem umów, pobieraniem kaucji, obsługą sprzątania. Dzięki współpracy z Sun & Snow właściciele apartamentów mają wgląd do systemu online, w którym na bieżąco mogą sprawdzić stan rezerwacji, obłożenie, zyski. Dbamy także o apartamenty, gdy nikt ich nie wynajmuje. Zimą w nieużywanym mieszkaniu optymalizujemy ogrzewanie, dzięki czemu goście przyjeżdżają do ciepłego domku w górach, a właściciel nie płaci rachunków za ogrzewanie pustego lokalu.

 

MK: Spółka silnie rozwija swoją część deweloperską – na rynku mówi się wręcz, że powoli wycofuje się z zarządzania. Czy to prawda? I jakie plany inwestycyjne na najbliższe lata?

MD: Nie tylko nie wycofujemy się z zarządzania wynajmem apartamentów, ale zakładamy dalszy bardzo dynamiczny rozwój tej usługi. Pomimo wdrażania nowych projektów deweloperskich, zarządzanie wynajmem było, jest, i będzie głównym obszarem naszej działalności. Spółka Sun & Snow wyrosła na zarządzaniu apartamentami, zdobyliśmy pozycję lidera na tym rynku i nie planujemy nikomu oddawać pola.

Obecnie jesteśmy zaangażowani w trzy duże projekty. W Karpaczu powstaje obiekt apartamentowy Triventi Mountain Residence, który zaoferuje łącznie 112 lokali o metrażach od 25 do 55 mkw. Budowa podzielona jest na trzy etapy. Pierwsi goście zostaną przyjęci już późnym latem 2018 roku, a oddanie całości do użytku przewidziane jest na czerwiec 2019 r.

Drugi nasz projekt powstaje na Mazurach w Karwicy w sąsiedztwie terenów leśnych Natura 2000. Łącznie zaoferujemy 70 apartamentów od 30 do 70mkw. Planowane zakończenie budowy to jesień 2018.

Trzecia inwestycja powstanie w Ustroniu Morskim i wkrótce będziemy mogli podać więcej szczegółów.

 

MK: Mazury? Czy nie boją się Państwo tego rejonu, sezon jest tu dość krótki. Na inwestycje wokół jezior decydują się nieliczni, i to raczej lokalni deweloperzy. Czy jest tam potencjał biznesowy?

MD: To prawda, nowym rynkiem powoli stają się Mazury, na których do tej pory dominowały hotele, domki letniskowe i kwatery prywatne. Jednak wraz z rozwojem infrastruktury drogowej widzimy coraz większy potencjał w tym regionie, gdzie od dłuższego czasu zarządzamy osiedlem eleganckich domów Osada Zamkowa w Pasymiu. Odnotowujemy stale rosnące obłożenie w tej lokalizacji. Poza przyjazdami wakacyjnymi rośnie liczba rezerwacji weekendowych w ciągu całego roku. Rozbudowa S7 powinna dodatkowo zwiększyć zainteresowanie dłuższym wypoczynkiem w województwie warmińsko-mazurskim. Już teraz dojazd z Warszawy na Mazury trwa ok 2,5 godziny, co jest całkiem przyzwoitym czasem podróży.

Mazury są idealnym regionem na wypoczynek. To miejsce spokojne, klimatyczne, z malowniczymi widokami i co najważniejsze blisko natury. Widzimy w nim duży potencjał. Cieszy się powodzeniem zarówno wśród polskich, jak i zagranicznych turystów. Od dawna szukaliśmy odpowiedniego terenu pod realizację naszej inwestycji właśnie w tej części Polski. Planowany przez nas całoroczny obiekt w Karwicy, będzie idealny i na wypoczynek rodzinny, i na organizację wydarzeń biznesowych, takich jak konferencje. Chcemy zaoferować apartamenty w atrakcyjnych cenach, zaczynających się poniżej 6 tys. złotych netto za mkw. Dzięki czemu relacja przychodów z najmu do ceny zakupu apartamentu powinna być bardzo atrakcyjna dla inwestorów.

 

MK: Najnowszy planowany obiekt w Szklarskiej ma mieć brand Radissona – czy sieciówki w segmencie condohoteli i apartamentów wakacyjnych to przyszłość?

MD: Dostaliśmy propozycje współpracy od kilku sieci hotelowych, ale finalnie zdecydowaliśmy się na wybór marki Radisson. To świetny partner, od którego możemy się wiele nauczyć w obszarze hotelarstwa. Zresztą efekt synergii naszych marek działa w obie strony. Wierzymy, że dzięki połączeniu siły i doświadczeń Sun & Snow i Radisson, powstanie jeden z najciekawszych obiektów turystycznych w Szklarskiej Porębie.

 

MK: Jak Sun & Snow ocenia rozmów polskiego rynku apartamentów na wynajem krótkoterminowy w najbliższych latach?

MD: Do tej pory inwestycje apartamentowe powstawały głównie w miejscowościach nadmorskich oraz w górach. Przewiduję, że wkrótce na celowniku deweloperów znajdą się nowe lokalizacje, głównie na Mazurach i w Bieszczadach. Trudno przewidzieć, jak rozwinie się rynek apartamentów wypoczynkowych w Polsce w perspektywie kolejnych 5-10 lat, bo sytuacja na świecie szybko się zmienia. Zakładamy jednak, że w okresie najbliższych 2-3 lat nadal będą powstawały nowe inwestycje apartamentowe, i będzie to kolejny dobry czas dla Sun & Snow.

 

 

Sun & Snow w pigułce:

  • Działa na rynku od 2008 roku.  
  • Firma jest największą spółką, która zajmuje się zarządzeniem najmem. W imieniu właścicieli apartamentów zarządza obecnie ok. 1,3 tys. lokali. Początkowo przez wiele lat tylko w kurortach, obecnie także w miastach.
  • Od kilku lat firma realizuje także własne obiekty, lub buduje i sprzedaje nieruchomości wakacyjne i condohotele we współpracy z innymi inwestorami. Inwestycje te rozwijane są pod marką Sun & Snow Resort. Powstały już w dwa budynki w Szklarskiej Porębie, trzeci jest w budowie (planowany jest tu także czwarty obiekt - hotel na 180 pokoi, funkcjonować będzie pod marką Radisson Blu Mountain Resort), w budowie jest projekt w Kołobrzegu i Karpaczu (Triventi Mountain Residence), a planowany także w Karwicy na Mazurach i Ustroniach Morskich.
  • Projekty, w których spółka Sun & Snow była współinwestorem lub zajmowała się sprzedażą lokali to m.in. Sun & Snow Residence w Karpaczu (wspólnie ze spółką Prefabrykat), Szklarska Perła w Szklarskiej Porębie, apartamenty Słoneczko w Krynicy-Zdroju, Sun & Snow Resort Lipki Park w Zakopanem, Aquamarina w Świnoujściu, Stara Winiarnia na Starym Mieście w Gdańsku, apartamenty w warszawskiej inwestycji Casa Del Arte Murano.

 

Więcej informacji o apartamentach na sprzedaż na www.CentrumInwestycji.com

Więcej informacji o Sun & Snow na www.SunAndSnow.pl

 

 

Żadna część, jak i całość utworów zawartych na portalu nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody portalu InwestycjewKurortach.pl. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody portalu InwestycjewKurortach.pl lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

 
 
Partnerzy serwisu